Uitslag Quiz "Buik & Baby Bazaar 2022"

 

Op de Buik & Baby Bazaar op 22 mei in Den Helder werd een goodiebag uitgedeeld bij de stand van Geboortecentrum Den Helder e.o. Hierin zat ook een QR-code naar dequiz waarmee je o.a. het prachtige boek "Van kleine spruit tot toffe peer"  kon winnen geschreven door Gees van Asperen maar met medewerking van één van onze kinderdiëtisten Mariska Rinkel. De uitslag van de quiz is nu bekend. Check de antwoorden en kijk snel of jij een prijs gewonnen hebt.

 

De antwoorden op de vragen zijn:

 

1. Als je zwanger bent heb je iets meer ijzer nodig. Hoe krijg je meer ijzer binnen?

a. Door iets meer vlees (vervanger) te eten.

b. Door bij elke maaltijd veel groente en fruit te eten.

c. Om genoeg ijzer op te nemen kun je het beste beide doen.

 

Het goede antwoord is C: 

Tijdens je zwangerschap is het advies om 100 tot 125 gram vlees (incl. vleeswaren) of vleesvervangers te eten. Dat is 25 gram meer dan niet zwangere vrouwen. Kies maximaal 4 x per week voor vlees en kies op de andere dagen van de week voor vis, ei, peulvruchten of noten. Groene groenten bevatten ook ijzer en vitamine C (in groente en fruit) zorgt voor een betere opname van ijzer in je lichaam. Ook brood levert ijzer. Eet hier voldoende van (minimaal 4 sneetjes per dag, daarnaast nog een portie ontbijtgranen en 2 sneetjes knäckebröd).

 

2. Als je elke dag buiten komt heb je tijdens je zwangerschap geen extra vitamine D nodig.

a. waar

b. niet waar

 

Het goede antwoord is B:

Veel vrouwen, ook wanneer ze niet zwanger zijn, hebben een tekort aan vitamine D (ongeveer 14% van de westerse vrouwen en bijna 75% van de niet-westerse vrouwen). Er is wat voorzichtig bewijs dat het slikken van extra vitamine D het risico op pre-eclampsie, vroeggeboorte en een kind met een (te) laag geboortegewicht verlaagt. Het advies is om uit voorzorg 10 mcg vitamine D slikken.

  

3. Tijdens je zwangerschap eet je beter geen:

a. lever

b. honing

c. kaas

 

Het goede antwoord is A:  

In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Maak je niet ongerust. Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor tenzij je vaak lever (producten) eet of vitamine A-supplementen slikt.

Honing mag je gewoon nemen tijdens de zwangerschap. Net als Hollandse harde kaas. Zachte kaas, zoals brie en geitenkaas gemaakt van rauwe melk kun je beter vermijden. Daar kan de listeria bacterie in zitten. Als kaas gemaakt is van rauwe melk staat op de verpakking “au lait cru”. De meeste zachte kazen zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk en kun je gewoon eten.

 

4. Tijdens je zwangerschap geniet je wel van:

a. Salami op brood

b. Gerookte zalm door je zelfgemaakte quiche

c. Verse sushi met rauwe vis

 

Het goede antwoord is B: 

In gerookte zalm en rauwe vis kan de bacterie Listeria zitten. De kans op besmetting is niet groot, maar kan een vroeggeboorte of miskraam veroorzaken. Listeria gaat goed als je vis goed verhit. Daarom kun je wel gerookte zalm eten die is meegebakken in de oven.

In rauw vlees, rauwe vleeswaren of gedroogde vleeswaren (zoals salami of halfdoorbakken biefstuk) kan de parasiet Toxoplasma gondii zitten. Ook hier is de kans op besmetting niet groot, maar kan een vroeggeboorte of miskraam veroorzaken. Door vlees door en door te verhitten of voor minimaal 2 dagen in te vriezen bij -12◦C dood je de parasiet.

 

5. Goede groente eters worden al in je buik gemaakt.

a. Dat klopt, wat jij eet en drinkt heeft invloed op de smaak en geur van je vruchtwater en zo proeft de baby met je mee.

b. Dat klopt niet, smaken worden pas aangeleerd als de baby is geboren en de eerste bijvoeding krijgt, daarom moet je ook beginnen met groente.

 

Het goede antwoord is A: 

Wanneer je tijdens je zwangerschap een grote variatie aan fruit en groente eet, is de kans ietsje groter dat je kind die smaken later lekkerder vindt. Het effect is klein en is niet bij alle smaken even sterk. Maar het werkt ook de andere kant op: als je vaak ongezonde dingen eet, kan dat er voor zorgen dat je kind daar later ook een voorkeur voor heeft.  Ben je veel misselijk, of heb je een afkeer van voedsel, denk dan eerst aan jezelf en maak je geen zorgen over het aanleren van smaakvoorkeuren bij je baby. En natuurlijk is het ook belangrijk dat er straks elke dag groenten op tafel staan.

 

6. Hoe zit het met alcohol als je zwanger bent?

a. Af een toe een glaasje kan geen kwaad, maar niet meer dan 1 glas per keer.

b. Regelmatig een glaasje drinken geeft risico’s, maar een enkele keer een avondje drinken kan wel.

c. Het gevaar van alcohol drinken tijdens de zwangerschap wordt overschat, het is niet gevaarlijk.

d. Helemaal niet drinken is het enige wat veilig is voor je kindje.

 

Het goede antwoord is D: 

Niet drinken is de enige manier om je baby te beschermen. Alcohol is een giftige stof. Een glaasje wijn of een biertje kan schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Er is een grotere kans op vroeggeboorte, een miskraam en een te laag geboortegewicht. De kans is groter dat je kind een lager IQ heeft en hierdoor minder makkelijk mee kan komen op school of sport.

 

7. Als je borstvoeding geeft, heb je meer eten nodig.

a. Ja, iets meer.

b. Ja, veel meer.

c. Nee, dat is niet nodig.

 

Het goede antwoord is A: 

Borstvoeding vraag energie en vocht. Om tijdens de borstvoeding voldoende binnen te krijgen eet je van sommige producten (zoals noten, smeer- en bereidingsvet, volkorenbrood en eiwitbronnen als ei, peulvruchten) iets meer. Het is ook belangrijk iets meer te drinken.

 

8. Zowel bij borst- als bij flesvoeding bepaalt je kindje zelf hoe vaak en hoeveel hij wil drinken.

a. Waar.

b. Niet waar.

c. Niet waar, dit geldt alleen bij borstvoeding.

 

Het goede antwoord is A: 

Je kindje bepaalt zelf hoe vaak en hoeveel hij wil drinken. Het maakt niet uit of je borstvoeding geeft of flesvoeding of een combinatie van beide. Als je kindje 6 natte luiers per dag heeft en levendig is weet je dat hij genoeg binnenkrijgt.

 

9. Met het eerste hapje kun je beginnen als:

a. je denkt dat je kindje er aan toe is (als hij begint te smakken en naar de lepel grijpt).

b. vanaf 4 maanden.

c. vanaf 6 maanden als je kindje koemelkallergie heeft of als er allergie in de familie voorkomt.

 

Het goede antwoord is B: 

In de periode van 4-6 maanden kun je beginnen met het geven van de eerste oefenhapjes. Je kunt haast alles gezonde producten geven die je zelf ook eet (natuurlijk zonder zout of pittige kruiden en geen honing of rauwe vis of rauw vlees). Vaak wordt begonnen met groente of fruit. Dit is een goede keuze. Tot de leeftijd van 8 maanden zijn het echt oefenhapjes. Pas daarna vervang je langzaam de borst- of flesvoeding door echte maaltijden. Rond zijn eerste verjaardag eet je kindje met de pot mee.

Om de kans op voedselallergie bij je baby te verkleinen adviseren we om zo vroeg mogelijk te beginnen met het aanbieden van verschillende soorten voedsel, waaronder pinda en ei.

 

10. Is voeding uit een potje net zo gezond als vers?

a. Ja.

b. Nee.

 

Het goede antwoord is A: 

Een potje is handig en vergelijkbaar voor wat betreft voedingswaarde maar er gaat niks boven vers. Je hebt veel meer keuze in ingrediënten. Je kunt makkelijker losse smaken geven waardoor je kindje meer verschillende smaken gaat waarderen. De smaak varieert meer (de ene keer is de broccoli net iet gaarder dan de andere en smaakt daardoor al anders) en ook de structuur is anders waardoor je kindje meer aan verschillende structuren in zijn mondje gaat wennen.

Bronnen: Voedingscentrum en I am a foodie.

 

De uitslag

 

De vragen bleken nog best lastig, want geen van de inzenders had alle antwoorden goed.  Onder de inzenders met de minste fouten hebben we de prijzen verloot.

De prijzen zijn gewonnen door:

 

Van Kleine Spruit tot Toffe Peer": Loes Bouckaert en Kim van Dijck

Koeltasje: Danielle Rump.

Van harte gefeliciteerd met jullie prijzen, we nemen via mail even contact met jullie op om af te spreken hoe de prijzen bij jullie zullen komen.

 

Heb je vragen over hoe je je voeding het beste aan kunt pakken tijdens je zwangerschap of hoe je kunt zorgen voor de beste voeding voor je kindje? De kinderdiëtisten van Dieet & Co-junior helpen je graag verder. Wil je gelijk een afspraak maken?