Voorkom gewichtstoename door thuiswerken

 

De meeste mensen werken verplicht vanuit huis en de sportscholen hebben hun deuren gesloten. Voor sommigen kan deze situatie voor ongewenste gewichtstoename zorgen. De verleiding om te gaan snaaien, kan met thuis werken groter zijn. Misschien liggen er verleidingen in je keukenkastjes en denk je thuis vaker aan eten? Mogelijk zit je nu wat minder lekker in je vel of verveel je je? Het kan lastig zijn om dan niet toe te geven wanneer je de behoefte voelt om te gaan snaaien. Als je je daarin herkent, heb je mogelijk wat aan onze tips om ongewenste gewichtstoename te voorkomen.

Plan je eetmomenten in

We zitten al een paar weken in de nieuwe (thuis)situatie en waarschijnlijk heb je daar al een ritme in gevonden. Hoe is dit voor je eetritme? We adviseren je om, net zoals tijdens je werk, op vaste tijden te eten. Probeer in de ochtend al zoveel mogelijk te bedenken wat je die dag wilt gaan eten. Het kan zomaar zijn dat jij, net als zovelen, het lastig vindt om gezonde keuzes te maken op het moment dat je honger hebt. Wees dit voor door in de ochtend een grove eetplanning te maken zodat hier niet over hoeft na te denken.

Eten uit het zicht

Vanuit welke ruimte in huis werk je nu en hoe dichtbij liggen de verleidingen? Als ze dichtbij jouw nieuwe werkplek liggen, kan het helpen om al dat lekkers tijdelijk ergens anders op te bergen. Bijvoorbeeld in je bijkeuken, garage of eventueel achter in je kledingkast. Als het maar uit je directe zicht is en op een plek waar je niet zo vaak komt. Daarnaast raden wij je aan om niet teveel verleidingen in huis te halen.

Voorkom verveling

Voor de mensen die in deze situatie minder of geen werk meer hebben, zou de verveling kunnen toeslaan. Verveling is een onbestemde emotie waardoor veel mensen de neiging hebben om te gaan eten. Dat is jammer omdat eten de verveling slechts tijdelijk wegneemt. Als je je verveelt, wil je waarschijnlijk iets om handen hebben. Zorg daarom dat je bezig blijft. Zijn er klusjes die je in of om je huis kunt doen? Maak een schilderij of een legpuzzel. Bel met dierbaren en deel je emoties. Doe die online cursus waar je voorheen nooit tijd voor had of lees dat ene boek wat je al tijden hebt liggen. Plak je vakantiefoto’s in of knutsel alvast de kerstkaarten voor komende kerst. Kortom: wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je je niet hoeft te vervelen?

Waarom wil je gaan eten?

Sta ook even stil bij waarom je wilt gaan eten. Bedenk je of je fysieke of emotionele honger hebt. Emotionele honger is valse honger en wordt getriggerd door een emotie. Geen reden om te gaan eten dus. In emotionele honger ligt veelal een verlangen om je beter te voelen dan je op dat moment doet. In de huidige situatie, heb je misschien vaker last van vervelende emoties wat emotionele honger kan uitlokken. Besef je dat dat gevoel er is, maar dat eten je niet verder helpt. Zoek even afleiding, zet een leuk liedje op, deel je emoties met een ander of ga even buiten een frisse neus halen.

dieetenco herken je honger

Bron: Kaathoven, N. v. (2019). Wat echt werkt, eten in aandacht. Blijvend slanker & fitter.

Blijf in beweging

Het niet meer kunnen sporten in de sportschool, kan bijdragen aan gewichtstoename. Dit werkt twee kanten op. Enerzijds verbrand je calorieën met sporten en anderzijds zorgt sporten ervoor dat je een goed gevoel krijgt over jezelf. Hierdoor heb je waarschijnlijk minder last van vervelende emoties die de behoefte om te gaan snaaien uitlokken. We adviseren je dan ook om in beweging te blijven. Onderzoek wat jij thuis kunt doen. Is dat via een online sportschool met workouts die je in je woonkamer vanaf je tv kunt volgen? Of ga je nu vaker wandelen of fietsen? Of misschien haal je de hometrainer uit de garage tevoorschijn? Maak voor het bewegen een schema waarin je bepaalt wat en hoelang je wilt gaan bewegen die week.

Schakel hulp in

We realiseren ons goed dat dit lastig kan zijn om te doen, maar waarschijnlijk is dit niet het aller moeilijkste is wat je ooit hebt moeten doen. Met een positieve insteek kom je verder! Heb je in deze tijden toch last van eetbuien en heb je het gevoel dat je er geen controle over hebt, neem dan contact op met de diëtist voor verdere begeleiding. Wij zijn gewoon bereikbaar en maken gebruik van beeldbellen en telefonische consulten. Je kunt een afspraak maken via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier