De B van Bewegen

 

Tijdens de “30 - dagen challenge” gaan we aan de slag met het omzetten van minder goede gewoontes naar betere gewoontes: minder chips eten, op tijd slapen, de smartphone wat sneller aan de kant, niet snoepen na het eten, dagelijks een rondje wandelen……

Veel van deze gewoontes hebben te maken met de BRAVO-leefstijlthema’s. Deze worden vaak genoemd als leidraad voor een gezonde leefstijl.
De B staat voor voldoende Bewegen, de R voor niet Roken, de A voor matig of geen Alcohol, de V voor gezonde Voeding en de O voor Ontspanning en herstel.

Vandaag gaat het over de B van Bewegen:

Dat bewegen belangrijk is voor de gezondheid is niet nieuw. Er is enorm veel onderzoek gedaan naar alle voordelen van bewegen.

Dit plaatje gevonden op internet, vat dit heel mooi samen:

dieetenco voordelen van bewegen

 

Uit peilingen blijkt dat ongeveer 50% van de Nederlanders inmiddels aan de beweegnorm, opgesteld door de Gezondheidsraad, voldoet (en dus ook nog steeds zo'n 50% niet...). Kijk hier voor meer informatie over de inhoud van de beweegnorm.

Maar zelfs wanneer je aan die beweegnorm voldoet maar een zittend beroep hebt loop je hierdoor toch een groter gezondheidsrisico: "Zitten is het nieuwe roken!"

Er is namelijk steeds meer bewijs dat ook langdurig en veelvuldig zitten kan leiden tot chronische ziektes (zoals hart- en vaatziekten en diabetes) en diverse gezondheidsrisico's met zich mee brengt. Meer dan 11 uur per dag zitten verhoogt de kans op voortijdig overlijden met 40% in vergelijking met mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Zelfs wanneer je naast die 11 uur ook iedere avond nog 2 uur intensief bezig bent in de sportschool.

Australisch onderzoek onder 200.000 volwassenen van 45 jaar en ouder toont aan dat veel zitten verantwoordelijk is voor bijna zeven procent van het aantal vroegtijdige sterfgevallen.

Zitten verandert biochemische processen in het lichaam waardoor vetten en suikers minder goed worden verwerkt. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat je tijdens het zitten je beenspieren, de grootste spieren van het lichaam, nauwelijks gebruikt.

In deze animatie wordt heel duidelijk uitgelegd dat ons lichaam niet is gemaakt om te zitten (voor Nederlandse ondertiteling klik op instellingen in het filmpje):

  

 

Maar hoe pas je nou meer beweging in je werkdag in? Dat is soms nog best een puzzel, niet iedereen is bijvoorbeeld in de gelegenheid om al dat prachtige nieuwe dynamische kantoormeubulair (zoals sta-bureau's, fietsstoelen etc.) aan te schaffen maar onderstaande tips kunnen hier misschien wat bij helpen:

  • Probeer om het half uur even op te staan om de benen in actie te krijgen (de mooie smartwatches kunnen je daarbij helpen maar een reminder op je beeldscherm instellen kan natuurlijk ook)
  • Probeer niet langer dan 2 uur aaneengesloten te zitten
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Maak dagelijks een lunchwandeling
  • Voer je telefoontjes staand uit en kijk of je staand (of wandelend) kunt vergaderen
  • Parkeer je auto niet voor de deur maar liever een blokje verder weg (of stap een halte eerder of later uit de bus)
  • Haal niet 1 grote kan met koffie voor de hele ochtend maar loop voor ieder kopje naar de keuken (en het is juist heel aardig voor je collega's wanneer je voor hen geen koffie meeneemt)

Kortom, naast het halen van de beweegnorm is het misschien nog wel belangrijker om regelmatig te bewegen en niet te lang achter elkaar te gaan zitten. En in het kader van de kleine stapjes tijdens de challenge is dit misschien nog wel laagdrempeliger en beter haalbaar dan de grote doelen van 3 keer per week naar de sportschool.

Bron: Allesoversport.nl & Kenniscentrumsportenbewegen.nl 

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.