Levenslijnoefening

 

Voordat je aan deze challenge begon heb je al heel veel levenservaring opgedaan. Ook op het gebied van leefstijl. Er zijn misschien sportieve avonturen geweest, pogingen om te stoppen met roken, minder drinken of verschillende dieetpogingen. Er zijn periodes geweest met veel stress of ziekte, en natuurlijk zijn er “life-events” geweest, zoals verhuizen, studeren, een bruiloft, het krijgen van kinderen, grote reizen of sterfte in de familie.

Soms zijn er patronen die gedurende het hele leven zichzelf herhalen. Iemand begint steeds opnieuw met een dieet in januari. Iemand probeert elk jaar een andere sport. Of er is een patroon dat men na elk life-event een periode slecht voor zichzelf zorgt of verslavingen (eten, roken, alcohol) de kop opsteken.

Door het maken van een levenslijn kun je patronen die zich herhalen zichtbaar maken en leren van je ervaringen door de jaren heen.
Neem daarvoor een groot vel papier of karton (A4 maar liever A3 of A2) en trek een lange lijn. Start de lijn bij de geboorte en eindig de lijn bij de dag van vandaag. Verdeel de lijn in periodes van bijvoorbeeld 5 of 10 jaar.

Nu kan je streepjes gaan zetten. Allereerst bij belangrijke life-events: school, studie, op kamers gaan, relatie, werk, trouwdag, het eerste huis, kinderen et cetera.

Dan voeg je een leefstijlaspect toe aan de levenslijn. Het meest logisch is dat leefstijlaspect te kiezen waar je nu mee aan de slag bent gegaan. Het kan gewicht en dieet(pogingen) zijn of sportieve prestaties. Zet aan weerszijde van de basislijn stippen voor de hoogte- en dieptepunten voor dat leefstijlaspect in die periode. Verbindt vervolgens de stippen en zie een golvende lijn ontstaan. Op de gekleurde lijn kun je naar eigen inzicht symbolen, tekeningen of woorden toevoegen als je een bepaald moment in je leven extra wilt markeren. Op die manier ontstaat een heel persoonlijke tijdlijn.

Bekijk de getekende lijn nu eens van een afstandje. Wat valt je op? Bevindt de lijn zich meer aan de ene of juist aan de andere kant van de basislijn? Kijk of je een rode draad kunt ontdekken.

Tip: Zoek foto’s bij de verschillende ups en downs. Dit maakt de oefening nog levendiger.

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.