Recensie van Kookboek Flexitarisch koken

In 2019 gepubliceerd in Australië (Flexible Plant- based), in 2020 in Nederland gepubliceerd in samenwerking met Bauer Media Pty Limited. Geschreven door Kathleen Davis, Uitgeverij  Forte Culinair ISBN 9789462502512

Bij een flexitarisch voedingspatroon ligt de nadruk op plantaardige producten, aangevuld met af en toe vlees en vis. Je bent al een flexitariër als je minimaal 1 dag per week geen vlees en vis eet. Dit houdt in: geen vis en vleeswaren op brood of tussendoor en niet met de warme maaltijd. We horen steeds vaker dat mensen vlees laten staan. Volgens het Voedingscentrum eet 55% van de Nederlanders 3 of meer dagen per week geen vlees bij de warme maaltijd of tussendoor. Dit vinden wij bij Dieet & Co een positieve ontwikkeling want het beperken van vlees en dierlijke producten is goed voor de gezondheid. Rood en bewerkt vlees wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hartziekten, beroertes, diabetes en zelfs kanker. We eten er gemakkelijk teveel van waardoor we ongemerkt teveel calorieën, verzadigde vetten en dierlijke eiwitten binnen krijgen. Een voeding met veel dierlijke producten kan trouwens ook tot een tekort aan voedingsvezels en belangrijke voedingsstoffen leiden. Als je vaker een dagje vlees en vis laat staan, zal je automatisch meer plantaardige producten gaan eten en het leidt over het algemeen tot een gevarieerder voedingspatroon. 

 

Goed voor het milieu

Minder dierlijke producten is niet alleen goed voor ons lichaam maar ook voor het milieu. De productie van dierlijke producten kost meer energie en veroorzaakt meer uitstoot dan de productie van plantaardige producten. Bovendien is er meer land nodig voor de productie van dierlijke producten en met de groeiende wereldbevolking maken sommige mensen zich hier grote zorgen over voor de toekomst.  

 

Keuze met of zonder vlees

Dit prachtig vormgegeven kookboek laat in haar recepten zien hoe je eenvoudig vlees en vis kunt laten staan. Elk recept is opgebouwd uit groenten, (veelal) volkoren graanproducten en smaakmakers. Daarbij geeft dit kookboek je per recept de keuze uit 3 eiwitbronnen: vlees, vis of vega. En dan hoofdzakelijk verantwoorde eiwitbronnen zoals mager en onbewerkt vlees, kip, onbewerkte vis (zowel magere als vette vis), eieren, tempé, tofoe en peulvruchten. Vlees en vis zijn een belangrijke bron van eiwit en daarom is het verstandig bij een vegetarische maaltijd om het te vervangen voor plantaardige eiwitten. Met dit kookboek lukt dat zeker en het geeft de lezer tegelijk een idee hoe je je eigen favoriete recepten vegetarisch zou kunnen maken.  

De recepten zijn goed te doen voor de thuiskok, ook als je net begint met koken. De ingrediënten zijn grotendeels te koop bij de supermarkt, maar voor sommige recepten is een bezoekje aan een Aziatische supermarkt nodig. Dit is gelukkig maar voor een handjevol recepten. Ik (Anna) heb het een en ander gemaakt uit dit kookboek en ben erg enthousiast. De recepten bestaan grotendeels uit pure, onbewerkte en gezonde ingrediënten. Wel moet ik nageven dat de gerechten er niet zo mooi uit komen te zien als op het plaatje. In het boek is veel zorg besteed aan de presentatie en dat vind ik moeilijk te evenaren. Gelukkig maakt de smaak een heleboel goed! 

Anna maakte onder andere dit recept voor Courgetti met pistache-munt pesto  

Kritische noot

Hoewel ik enthousiast ben, kon ik ook een paar minpuntjes vinden. In de uitleg over vetten, aan het begin van het boek, staat een fout. Er staat beschreven hoe onverzadigd vet (en transvet) schadelijk is voor de gezondheid en daar hoort natuurlijk verzadigd vet te staan. Verder staan er aan het einde van het kookboek 12 zoete recepten die gezoet worden met kristalsuiker terwijl aan het begin van het boek allerlei alternatieven voor suiker worden genoemd. Ik had verwacht dat ik die alternatieven terug zou vinden in de recepten maar dat is helaas niet het geval. Dat vind ik jammer. Daarnaast hebben deze zoete gerechten niks te maken met flexitarisch koken. 

 

Aanrader

Al met al vind ik dit een mooi kookboek met veel ideeën om op een gezonde manier regelmatig een dagje geen dierlijke producten te gebruiken. Wat mij betreft een aanrader!