Stoppen met roken - Je kunt het!

 

Tijdens de “30 - dagen challenge” gaan we aan de slag met het omzetten van minder goede gewoontes naar betere gewoontes: minder chips eten, op tijd slapen, de smartphone wat sneller aan de kant, niet snoepen na het eten, dagelijks een rondje wandelen……

Veel van deze gewoontes hebben te maken met de BRAVO-leefstijlthema’s. Deze worden vaak genoemd als leidraad voor een gezonde leefstijl.
De B staat voor voldoende Bewegen, de R voor niet Roken, de A voor matig of geen Alcohol, de V voor gezonde Voeding en de O voor Ontspanning en herstel.

Vandaag een artikel over stoppen met Roken:

 

Net als te weinig bewegen, weer zo’n gewoonte waarvan we allemaal wel weten dat het niet goed voor je is. En hoewel er een lichte daling te zien is in het aantal rokers, rookte in 2019 nog steeds 21,7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder. 

Even wat keiharde cijfers zwart op wit:

  • 50 % van alle rokers overlijdt aan de gevolgen van roken
  • 25 % overlijdt zelfs voor zijn of haar 65-ste levensjaar
  • 30% van alle kankersterfte wordt veroorzaakt door roken
  • 90 % van longkanker wordt veroorzaakt door roken

Eigenlijk is het gek: Wanneer ik aan iemand zou vragen om een willekeurige opdracht uit te voeren met de wetenschap dat je 50% kans hebt om dat te overleven, dan zou ik volledig voor gek worden verklaard tenzij er misschien een miljoen euro tegenover wordt gezet.

Een roker heeft echter 50% kans op het voortijdig overlijden door zijn of haar slechte gewoonte en toch nemen rokers dag in dag uit dat risico voor lief. Er moet dus kennelijk wel een enorme beloning tegenover staan……..

Probleem is natuurlijk dat de slechte gevolgen van roken grotendeels lange termijngevolgen zijn en het “genieten” van dat sigaretje levert vooral heel directe maar korte termijnbevrediging op. En overduidelijk wint de korte termijnbevrediging het nog te makkelijk van de negatieve lange termijneffecten.

De positieve effecten van stoppen zijn echter ook al heel snel merkbaar:

 

dieetenco Effecten stoppen met roken

Overduidelijk dus  dat stoppen met roken echt de beste keuze is.  En toch….

Laten we eens kijken naar de smoezen om niet te hoeven/kunnen stoppen met roken en hoe kunnen we die smoezen tackelen?

Welke smoezen heeft een roker om niet te stoppen?

 

  • Dit is niet het goede moment om te stoppen met roken
    • Wanneer is het dan wel het goede moment? Het perfecte moment komt nooit.
  • Ik heb het al geprobeerd, het is niet gelukt
    • Je leert van je ervaringen, waarom lukte het de vorige keer niet? En wat kun je nu anders doen?
  • Ik ken iemand die 80 is geworden en heel veel rookte…
    • Dat kan kloppen, niet iedereen wordt ziek door roken maar de kans is wel vele malen groter. Niet iedereen wint de loterij maar de kans om te winnen wordt groter als je meedoet…..
  • Het heeft nu toch geen zin meer
    • Stoppen heeft altijd een positief effect op je gezondheid, zelfs als je 40 jaar hebt gerookt. Met name voor je conditie en je hart en bloedvaten.
  • Als ik stop, word ik heel dik en dat is ook ongezond.
    • Sommige rokers komen enkele kilo’s aan, maar niet iedereen. Als je er goed op let, zal het wel meevallen. Een klein beetje zwaarder worden is in elk geval een stuk minder ongezond dan doorroken.
  • Verder leef ik heel gezond
    • Jammer genoeg kan je roken niet compenseren met groente eten of sporten…
  • Ik voel me fit genoeg
    • Niet alle schade van roken is direct te voelen. Van bijvoorbeeld de kankerverwekkende stoffen voel je niets, maar toch wordt de kans op kanker steeds groter.
  • Ik word heel chagrijnig als ik stop
    • Ja dat komt door de nicotine, maar dat is tijdelijk. Met een paar weken is dat voorbij.
  • Stoppen kan altijd nog
    • Hoe langer je rookt, hoe lastiger het wordt om te stoppen. Stop daarom nu!

 

Stoppen met roken is niet onmogelijk, veel mensen hebben het al gered! 

 

Wanneer je eenmaal de beslissing hebt genomen om te stoppen hoef je dat niet alleen te doen. Schakel hulp in om de kans van slagen groter te maken. De meeste huisartsenpraktijken bieden individuele begeleiding bij het stoppen met roken. Voor meer informatie over het begeleidingstraject kunt u terecht bij uw eigen huisartsenpraktijk. Daarnaast zijn er verschillende instanties met sites beschikbaar die daar in kunnen ondersteunen of je de weg kunnen wijzen naar de juiste hulpbronnen:

https://www.brijder.nl/probleem/rookverslaving

https://ikstop.nl/

https://www.rokeninfo.nl/

Of doe mee met Stoptober, samen 28 dagen niet roken in oktober. Meedoen aan Stoptober is een van de beste beslissingen die je kunt nemen. En dit is het moment!

 

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.