Tijd en aandacht

 

We hebben vooral het gevoel dat we het te druk hebben. Continu wordt onze aandacht opgeëist door zaken die misschien niet zoveel aandacht verdienen. De oplossing ligt in het wegnemen van het gevoel het te druk te hebben. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om eerst goed te weten waar je het dan zo druk mee hebt.

Vandaag in de challenge een aantal opdrachten die je kunt doen om inzichtelijk te maken waar je tijd naar toe gaat en hoe je anders met je tijd om kunt gaan. Je hoeft ze niet allemaal te doen

  • Schrijf eens letterlijk op waar je je tijd aan besteed. Begin als volgt: een week heeft 168 uur. Daarvan slaap je … uur. Werk je … uur. Heb je reistijd van en naar je werk … uur. En zo ga je door met alle vaste bezigheden. In de tijd die overblijft zou dan de ruimte moeten zitten voor je gezonde gedrag: sporten, gezond koken, mediteren etc. Het opschrijven van de dingen die je doet helpt om je prioriteiten duidelijk te krijgen. Daaraan besteed je de meeste aandacht, toch?

Of

  • Teken een grote cirkel op papier en vul de cijfers van de klok in. Verdeel de cirkel op die manier in uren. Vul in waar je op een gemiddelde dag je tijd aan besteedt.
  • Maak een lijstje van je voornaamste bezigheden deze week. Hoeveel tijd heb je aan elk daarvan besteed? Welke dingen heb je gedaan omdat je ze echt wilde doen en welke dingen omdat je ze voor je gevoel moest doen? Welke dingen kwamen tussendoor en vroegen ongemerkt veel tijd? (telefoon, social media, uitstelgedrag)
  • Maak een lijst met 20 dingen die je graag doet (lezen, winkelen, met vrienden afspreken, sporten, een strandwandeling maken etc). Wanneer heb je deze dingen voor het laatst gedaan? Zet achter elk item de datum van de laatste keer. Actie: kies van de lijst hierboven twee dingen uit en voer ze deze week uit. Deze opdracht is echt een aanrader. Word baas over je eigen tijd.

 

Merk je nu dat je ongemerkt heel veel tijd kwijt bent aan What’s app, sociale media en het beantwoorden van je e-mails kunnen deze tips je misschien helpen.

  • Zet je notificties uit; zo zorg je dat je niet voortdurend afgeleid wordt door binnenkomende appjes, likes en mentions.
  • Kies twee of drie vaste momenten op de dag om je mail te checken en berichten weg te werken. Zo bepaal je zelf de tijd die je besteedt aan je mailverkeer, in plaats van dat je de hele dag door reageert op alles wat binnenkomt.
  • Kies ook vaste momenten voor je sociale media. Desnoods 5-6 keer per dag maar voorkom dat je op elk willekeurig moment checkt, reageert en door alle berichten scrollt.
  • Wees je bewust van de tijd. Kijk op de klok als je iets op een scherm begint te doen.
  • Doe ook eens gewoon 10 minuten niks. Wacht bijvoorbeeld op de bus of in rij in een winkel zonder je sociale media te checken. Je zult verrast worden door het effect.
  • Las een schermvrije dag in. Een weekenddag is daarvoor voor de meesten uiteraard het meest geschikt. Hierdoor kom je erachter hoeveel je kunt doen op een dag of ervaar je weer eens hoe het is om je te vervelen.

 

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.