Wat is Gezonde Voeding?

 

Tijdens de “30 - dagen challenge” gaan we aan de slag met het omzetten van minder goede gewoontes naar betere gewoontes: minder chips eten, op tijd slapen, de smartphone wat sneller aan de kant, niet snoepen na het eten, dagelijks een rondje wandelen……

Veel van deze gewoontes hebben te maken met de BRAVO-leefstijlthema’s. Deze worden vaak genoemd als leidraad voor een gezonde leefstijl.De B staat voor voldoende Bewegen, de R voor niet Roken, de A voor matig of geen Alcohol, de V voor gezonde Voeding en de O voor Ontspanning en herstel.

 

Vandaag gaat het over de V van gezonde Voeding: 

 

Google eens op Gezonde Voeding..... binnen 0,57 seconden rollen bijna 16 miljoen resultaten over je scherm. Gezonde voeding is hot en iedereen heeft er wel een mening over. Gevaarlijk hierbij is dat iedereen die mening ook kan en mag verkondigen. Hoe maak je dan de juiste keuze wanneer je gezond wilt eten? Kies je voor degene die het hardste brult, die de leukste aanbieding heeft of de meest flitsende site of voor diegene wiens adviezen gebaseerd zijn op gedegen wetenschappelijk onderzoek? 

 

De Gezondheidsraad en de Richtlijnen Goede Voeding

 

Door de Gezondheidsraad, een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan, die de regering en het parlement gevraagd en ongevraagd adviseert op het gebied van de volksgezondheid, worden, ongeveer 1 keer per 10 jaar, nieuwe Richtlijnen Goede Voeding (RGV) opgesteld. Het doel van de Richtlijnen is de preventie van de 10 meest voorkomende chronische aandoeningen: coronaire hartziekten, beroerte, hartfalen, diabetes mellitus type 2, COPD, borstkanker, darmkanker, longkanker, dementie en depressie. Op basis van alle beschikbare literatuur zijn vervolgens aanbevelingen gedaan voor de voeding. En deze komen in het kort op het volgende neer:

"Eet meer groente en fruit, eet wat meer peulvruchten en ongezouten noten, gebruik elke dag wat zuivel, eet elke week vette vis, eet liever wit vlees dan rood vlees of bewerkte vleeswaren, vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten, gebruik liefst plantaardige oliën, drink zo weinig mogelijk suikerhoudende drank (liever water of thee en koffie zonder suiker)."  (Exacte getallen zijn terug te vinden in het rapport)

Van deze richtlijnen zijn vertaalslagen naar de praktijk gemaakt. Het Voedingscentrum heeft de Schijf van Vijf. Maar wij zijn als praktijk aangesloten bij de diëtisten van PuurGezond en die hebben de RGV vertaald naar de eigen 10 basisprincipes, de PuurGezond Piramide en de aanbevolen hoeveelheden.

Wanneer je dit als basis neemt voor je voedingspatroon dan zit je goed. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat dit gaat om voedingsadviezen ter preventie en niet ter behandeling van ziekten. Op het moment dat er sprake is van een ziekte of een andere bijzondere situatie zou het kunnen dat er aanpassingen in het advies moeten worden gedaan. Een moment bij uitstek om een diëtist in te schakelen, die kan je helpen om de adviezen in jouw situatie te vertalen naar de praktijk.

 

Gezonde Voeding in de praktijk

 

Maar goed, weten is nog geen doen. Dus hoe pak je het dan aan om gezonder te eten? Misschien is het goed om te beseffen dat het niet allemaal perfect hoeft te zijn. Kijk eerst eens kritisch naar je eigen eetpatroon en leg dit naast de aanbevelingen. Waar gaat het goed en waar zou het beter kunnen? Haal je bijvoorbeeld die 300 gram groente? Eet je wekelijks vette vis? En wanneer je besluit om met je voeding aan de slag te gaan, kies dan één van de punten uit om mee te starten. En gaat dat ene punt op een bepaald moment goed, is het een nieuwe gewoonte geworden, kijk dan eens welk volgende punt je wilt gaan aanpakken. Kies haalbare doelen voor jezelf. Besluiten om nooit meer chocolade te eten is, denk ik, vanaf het begin gedoemd te mislukken maar je kunt wel besluiten om minder chocolade te eten, bijvoorbeeld iedere avond bij je pot thee een heerlijk stuk chocolade en daar écht van genieten i.p.v. iedere avond gedachteloos een halve reep naar binnen schuiven..... En dat is dus precies wat we met deze challenge proberen te bereiken: het omzetten van minder goede naar betere gewoontes. En red je dit niet alleen? Dan kunnen wij je ook hierbij helpen.

 

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.