In het NHD: Langzame koolhydraten mogen best

Hanneke van den Berg, journalist bij het Mediahuis (uitgever van het Noord-Hollands Dagblad, De Gooi- en Eemlander, het Haarlems Dagblad en het Leidsch Dagblad) maakt voor de gezondheidsbijlage Fit een serie over diëten. Ze heeft ons gevraagd onze mening te geven over de verschillende diëten die in de serie voorbij zullen komen. Vandaag deel 5:

 

Langzame koolhydraten mogen best

 

Goede en slechte koolhydraten. We weten allemaal dat ze bestaan, maar wat is nou het verschil? Slechte, snelle koolhydraten zitten in sterk bewerkte producten. Goede zitten in onbewerkte, volkoren producten. De langzame zijn op zich goed, omdat ons lichaam daar energie uit haalt, de snelle, daar kan ons lijf meestal niets mee, behalve sporters. Uitzonderingen zijn rozijnen en dadels. Dat zijn ook snelle koolhydraten, maar daardoor niet slecht. Ze zijn onbewerkt en bevatten voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels.

Kookboekenschrijfster Pascale Naessens heeft er haar levenswerk van gemaakt om mensen koolhydraatarm te leren eten. Dat wil zeggen: ze verbant de slechte, snelle koolhydraten uit het dieet. Ik kook veel uit haar boeken, maar moet bekennen dat ik dat vooral doe omdat de recepten vaak zo lekker simpel zijn. In tegenstelling tot Jamie Oliver, die zegt dat je in een kwartier een uitgebreide maaltijd op tafel zet, maar dat niet altijd kan waarmaken, zijn de recepten van Naessens vaak echt eenvoudig en snel te bereiden. Dat ze dan ook nog eens helpen bij het afslanken is mooi meegenomen. Dus eigenlijk zou iedereen koolhydraatarm moeten gaan eten, of niet? We vragen het de experts.

 

Positief

 

Martine Dogger van Dieet&Co: „In principe is dat iets wat wij als diëtisten ook aanbevelen. Minder snelle koolhydraten tot je nemen is voor iedereen goed. Je krijgt minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en maakt minder insuline aan. Teveel aan insuline zorgt ervoor dat je meer vet opslaat en vooral het buikvet is echt slecht voor je.”

Jet Timmer van The Feelgood Company: „In het Westen eten we veel bewerkt voedsel met veel snelle koolhydraten. Een koolhydraatarm dieet creëert een beter bewustzijn over dat eetpatroon en dat is heel goed. Dit dieet is gericht op het eten van gezonde vetten en eiwitten, die verzadigend werken, waardoor je ook minder trek hebt in slechte tussendoortjes en een beter energieniveau krijgt.”

 

Negatief

 

Martine Dogger: „Koolhydraatarm eten is wel goed, maar het lijkt me niet handig om elke dag een kookboek erbij te pakken. Het eenvoudigst is het, zeker als je voor een gezin kookt, om gewoon je eigen porties op je bord wat aan te passen als je op dieet bent. Dan kies je gewoon voor veel groente, een klein aardappeltje en een stukje vlees en laat je de rest van het gezin opscheppen wat ze willen. Dat is eenvoudiger vol te houden dan iedere dag volgens een recept koken.”

Jet Timmer: „Een groot nadeel vind ik dat veel mensen hierbij het idee krijgen dat koolhydraten per definitie slecht zijn en niet meer mogen. Dan kan het omslaan in een obsessie en krijg je juist enorme trek in die dingen. Ook kost het wel tijd om koolhydraatarm te leren koken, daar moet je wel zin in hebben.”

 

door: Hanneke van den Berg

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.