In het NHD: Niet veel mis met de voedselzandloper

Hanneke van den Berg, journalist bij het Mediahuis (uitgever van het Noord-Hollands Dagblad, De Gooi- en Eemlander, het Haarlems Dagblad en het Leidsch Dagblad) maakt voor de gezondheidsbijlage Fit een serie over diëten. Ze heeft ons gevraagd onze mening te geven over de verschillende diëten die in de serie voorbij zullen komen. Vandaag deel 9:

 

Niet veel mis met de voedselzandloper

 

De Voedselzandloper. Een decennium geleden was het een ware hype, maar de aandacht ervoor is inmiddels een stuk minder. Toch blijven er mensen die erbij zweren. Het boek dat bij dit dieet hoort, is al meer dan vijftig keer herdrukt, ook recent nog en dat zegt toch wel wat. Anderen verketteren het omdat lang niet alle beweringen van Kris Verburgh, auteur van het boek, wetenschappelijk bewezen zijn. Hijzelf noemt ’De Voedselzandloper’ niet echt een dieet, maar een mogelijkheid om het verouderingsproces te vertragen. Dat mensen hierdoor ook afvallen, is volgens hem een prettige bijkomstigheid. Verburgh stelde zeven basisregels op:

1. Geen of zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta en rijst.

2. Havermoutpap (met plantaardige melk) als broodvervanger. Aardappelen, pasta en rijst worden vervangen door peulvruchten (bonen, linzen, erwten), paddenstoelen, (extra) groente, tofoe of quorn.

3. Geen melk of yoghurt. Deze vervangen door plantaardige melk en sojayoghurt of sojapap. Kaas en eieren mogen.

4. Weinig rood vlees en vooral vette vis (zalm, makreel, haring, ansjovis en sardines) en gevogelte (kip, kalkoen).

5. Groenten zijn de absolute basis van de Voedselzandloper. Daarnaast zijn er ook peulvruchten (erwten, bonen, linzen), paddenstoelen en fruit.

6. Veel water, enkele koppen groene of witte thee per dag en een glas versgeperst vruchten- of groentesap (mét vezels). Koffie (maximum vier koppen per dag) en alcohol mogen (maximum één glas per dag).

7. Het innemen van ’intelligente’ voedingssupplementen (jodium, magnesium, vitamine d, selenium, b-vitamines).

Wat vinden onze experts van dit dieet?

 

Positief

 

Martine Dogger van Dieet&Co: „Veel dingen die hij zegt zijn best goed. Als je volgens zijn piramide gaat eten, ben je vrij gezond bezig.”

Jet Timmer van The Feelgood Company: „Wat ik goed vind is dat hij onderaan de piramide begint met veel drinken. Dat wordt nog al eens vergeten bij een dieet en veel voedingsmiddelen die hij aanraadt zijn gezond en goed voor ons. Ook vind ik het goed dat hij voedingssupplementen aanraadt. In een ideale maatschappij zouden we die niet nodig moeten hebben maar veel mensen komen door hun eetpatroon toch vitamine D tekort in de winter en hebben te weinig B12 en Omega 3.”

 

Negatief

 

Martine Dogger: „Hij noemt nooit hoeveelheden en veel mensen die willen afvallen hebben toch een beetje een leidraad nodig. En sommige onderzoeken die hij in zijn boek aanhaalt zijn niet heel sterk onderbouwd.”

Jet Timmer: „Het is jammer dat hij bij het deel over drinken ook fruitsap en wijn noemt. Dat zou ik nooit aanraden. Wat mij betreft zou dat hoger in de piramide moeten staan, bij de producten die je zo min mogelijk zou moeten gebruiken.”

door: Hanneke van den Berg

Heb je vragen of wil je een afspraak maken met een van onze diëtisten? Neem dan contact met ons op. Een afspraak maken kan via ons telefoonnummer 085-4884700, via email of via ons contactformulier. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Schagen, Schagerbrug, Warmenhuizen en Wieringerwerf.