Skip to main content

Boekrecensie van "Overgewicht? Maak jezelf beter"

• Introtekst:

In 2021 uitgegeven door Fontaine Uitgevers. Geschreven door Karine Hoenderdos en Hanno Pijl. ISBN 978 94 6404 045 6

overgewicht maak jezelf beter 1 623626

Afgelopen zomer kwam een nieuw boek uit in de serie “Maak jezelf beter” van Karine Hoenderdos, diëtist en journalist en Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij het Leids Universitair Medisch Centrum. Omdat ik heel enthousiast was over de eerste boeken, “Diabetes type 2? Maak jezelf beter”, “Diabetes type 2? Maak jezelf beter – Het kookboek” en “Hart- en vaatziekten? Maak jezelf beter” was ik ook heel nieuwsgierig naar deze nieuwe uitgave. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik opnieuw enthousiast ben!

Het is heel duidelijk niet een boek dat bedoeld is om in korte tijd veel gewicht kwijt te raken. Het begint met een inleiding met medische achtergrondinformatie over overgewicht en een uitleg waarom er in dit boek met een stapsgewijze aanpak wordt gewerkt. Daarna volgen 10 stappen om aan de slag te gaan met allerlei factoren, die van invloed zijn op het ontstaan van overgewicht. Deze stappen, met klinkende titels als: “Ruil zitvlees in voor spiermassa”, “Breng rust in je eetritme”, “Verander je gewoontes” en “Eet met aandacht”, worden onderbouwd met een goed leesbare uitleg en afgesloten met een duidelijk uitnodiging/opdracht om zelf aan de slag te gaan met deze stap.

Om alle stappen te doorlopen moet je jezelf vooral veel tijd gunnen, omdat gedragsverandering nou eenmaal tijd kost maar dit wordt ook goed uitgelegd in het boek. En misschien is het ook niet helemaal realistisch om direct met alle stappen aan de slag te gaan. Als diëtist én leefstijlcoach zou ik juist willen stimuleren om er een stap uit te kiezen die op dat moment realistisch en haalbaar is. Maar alle stappen uit dit boek sluiten heel mooi aan bij wat wij als diëtisten en leefstijlcoaches bij Dieet & Co ook proberen te doen: Werken aan geleidelijke gedragsverandering en geen quick-fix en standaard dieet.

Vanaf bladzijde 100 volgen 70 bladzijden met recepten voor ontbijt, lunch en diner. Mooie gerechten met ingrediënten die over het algemeen makkelijk vindbaar zijn. Bij veel recepten worden variatiemogelijkheden genoemd voor wanneer je minder koolhydraten of bijvoorbeeld vegetarisch wilt eten. Helaas worden niet alle recepten vergezeld van een foto, iets wat mij vaak over de streep trekt om een recept te gaan uittesten.

Niet alle recepten voor ontbijt en lunch zijn even praktisch, omdat ze bijvoorbeeld vrij veel tijd kosten qua bereiding of niet handig mee te nemen zijn als werk-lunch maar ze geven zeker inspiratie om eens wat anders te eten dan de boterham met kaas.

De diners zijn smakelijk en bevatten veel groente. Jammer is dat een aantal van de recepten ook al is gepubliceerd op PuurGezond.nl Hiermee waren ze voor mij als regelmatige PuurGezond-bezoeker niet helemaal nieuw. Wat ik lastig vond is dat er veel variatie zit in het aantal personen voor wie een recept is bedoeld. Er moet daardoor regelmatig omgerekend worden naar meer of minder personen. Ik maakte uit het boek het recept voor lamsgehaktburgers met muntsaus, dat, ondanks een kleine fout in de receptuur (de mosterd uit de ingrediëntenlijst wordt in het recept nergens gebruikt) heerlijk was en veel minder bewerkelijk dan ik vooraf had ingeschat.

Het boek wordt afgesloten met een aantal weekmenu’s, waarbij nadrukkelijk wordt gemeld dat deze niet bedoeld zijn als strakke dieetlijsten die je precies moet volgen maar ter inspiratie.

Al met al een mooi en praktisch boek, dat goed aansluit bij onze werkwijze in de praktijk en zeer zeker ook geschikt voor wanneer je zelf of samen met een diëtist aan de slag wilt gaan.

Lamsburgers dieetenco 4